A semmi
Mit
is rejthet valójában ez az egyszerűnek tűnő, mindennapi
beszédünkben fontos szereppel felruházott szónak tekintett nyelvi
megtestesülés? A fogalmi értelmességét keresve is logikai
bukfencekkel találkozunk, amelyek arra engednek következtetni, hogy
eddig bizonyos oldalairól valószínűleg teljesen ismeretlen volt
ez a jelentéssel állítólag megáldott szó.
A
semmi lényege az, hogy a meghatározhatatlant, a megfoghatatlant és
az elképzelhetetlent akarja körülírni, definiálni értelmes,
logikus válaszokkal. Az ellentmondásra ott bukkanunk rá, hogy a
kérdések vagy nem alkothatók meg, vagy eleve logikai hibát
rejtenek önmagukban.
Ha
be tudjuk bizonyítani, hogy a semmi ellentéte létezik és még
értelme is van, akkor természetesen léteznie kell magának a
semminek is; a mostani emberi felfogással az ellentéte összes
kétséget kizáróan a minden szó, fogalom, avagy meghatározás.
Vegyünk
példának egy egyszerű mondatot: „Most mindenből elegem van.”
Értelme nincs, legfeljebb egy ember számára nem értelmes, mert
egyszerre minden tudás birtokosa nem lehet egyetlen egy ember sem,
így nem lehet mindenből elegem.
Ezáltal
számomra nyilvánvaló, hogy a semmi ellentéteként szóba kerülő
minden szó értelmetlensége, a fogalom emberek általi
felfoghatatlansága bizonyítást nyert, ezért joggal tekinthetnénk
a semmi szót is értelmetlennek, szükségtelennek.
Azonban
önmagában a semmi szóban és fogalomban is vannak ellentmondások.
Vegyünk most például a „Semmit sem csinálok!” kijelentő
mondatot. Az ember soha az életének, létezésének egy
pillanatában sem csinálhat semmit. Először is ez a feltevés
azért állja meg helyességét, mert mindig csinálunk valamit. Ha
azt hinnénk, hogy nem akkor is ülünk, nézünk, hallgatunk,
szaglunk, élünk, lélegzünk, ezért ha minden pillanatban végzünk
valamilyen folyamatot nincs olyan pillanat amikor ne csinálnánk
valamit, szóval nincs pillanat amikor semmi se történne.
Ezek
állítások alapján a végső következtetés számomra az, hogy a
semminek, mint fogalomnak nincs értelme, haszna és szükségessége
ezért magának a szónak sincs meg ezen tulajdonságok egyike sem. A
lustaságunk kifejezésére megalkotott szó, fogalom az emberek
számára értelmetlen, fölösleges.
Pár
gondolat erejéig visszatérnék a minden szóhoz. Arra a
következtetésre jutottunk, hogy nincs értelme, mert egy emberi agy
nem tudja felfogni mi is az, amikor minden tudás a birtokában van.
Azonban valószínűsíthető, hogy egy olyan életformának, mely
ennek a megfoghatatlan tudásnak a birtokában van, kicsit többet
jelent a minden és a semmi. A probléma onnan ered, hogy az emberi
gondolkodás mindig is keretek között mozgott. Gondolkodásmódunk
alapján mindennek van kezdete és vége, ezért képtelenek vagyunk
felfogni az olyan dolgokat, mint például a végtelen világűr,
vagy megmérhetetlen idő, tudás. Mindig a végső célunk felé
haladunk, sosem gondolunk bele, hogy a legvégső célunk után is
tudunk valahova tovább lépni. Nem sokan ismerik fel, hogy nincs
végső, legvégső cél, határ.
Itt
eljutottunk magához a végtelen tudás fogalmához.
Létezhet-e
ilyen mértékű tudás, van-e egyáltalán ekkora mennyiségű
adathalmaz? Igen, mert a szabad ésszel, emberek által érzékelhető
világ, dimenzió, univerzum (ahogy tetszik) jelenlegi tudásunk
szerint végtelen. Ez a tér végtelenségét, határtalanságát
jelenti. Végtelen térben végtelen a fellelhető tömeg is, mivel
határtalan térben határtalan mennyiségű az elhelyezkedő anyag.
Mivel épp ésszel való gondolkodás után sem határozható meg az
időnek a vége, vagy a kezdete ezért az is végtelen, mert aminek
nem találjuk a végét és az elejét annak nincsenek önmagát
körülzáró határai, akár időbeli akár számbeli ez a határ.
Ha a tér, tömeg, idő hármas mindegyik tagja végtelen értékkel
határozható meg, akkor feltételezhetően igaz az a feltevés, hogy
az emberi ésszel felfogható és felfoghatatlan világokban minden
egyes felfogható és felfoghatatlan tulajdonság, érzés, gondolat,
akarat, indulat, megszerezhető és nem megszerezhető tudás és
gyakorlatilag minden végtelen.
Ha
minden végtelen, a felfogható és a felfoghatatlan dolgok,
gondolatok, eszmék, vélelmek, fogalmak száma is, akkor eme dolgok
a végtelenségük folytán nem definiálhatók az emberi agy
számára, mert az nem tudja megérteni őket. Mivel nem tudunk róla
pontos leírást adni, azon által fogva, hogy a tulajdonságai is
végtelenek. Amit nem tudok pontosan bemutatni, azt felfogni sem
tudja senki más és nem tudja a lehető legpontosabban megismerni,
mivel a tökéletlen tudásunk miatt biztosan hiányzik egy olyan
adat róla, ami akármilyen tulajdonsággal, jellemzővel
felruházhatja és bármilyen irányba változtathatja a róla
alkotott képünk. Ha valami nem definiálható rendesen, akkor azt
nem is lehet megérteni teljesen, ha valamit nem lehet teljesen
megérteni az értelmetlen, felfoghatatlan, hiszen talán soha az
életben nem lesz arra lehetőségünk, hogy a létező összes
információt magunkénak tudjuk legalább egy dologgal kapcsolatban.
Mivel
az emberi agy semmit sem tud teljesen felfogni, definiálni a dolgok
végtelensége miatt, ezért az emberek számára semminek sincs
értelme, mert nem tudja pontosan megérteni a dolgokat, eseményeket,
embereket, érzéseket, gondolatokat. Ha szerencséd van és
elhiszed, hogy neked mégis valamilyen dolgokat kell csinálnod,
talán gondolod, hogy valamilyen feladatod van szerencsésnek
érezheted magad.